تیتر20 - 4 شنبه هفته جاری تکلیف هیات مدیره جدید ایران خودرو مشخص خواهد شد. اما این مجمع این بار با حساسیت و اهمیت ویژه ای برگزار خواهد شد.
از یک سو دولت قصد واگذاری باقی مانده سهام خود و اجرای اصل 44 قانونی اساسی را دارد ؛ از سوی دیگر خریدار آینده این سهام با توجه به جایگاه و نقش ایران خودرو در بازار و صنعت خودروسازی شرایط را حساس تر از گذشته کرده است.
چرا که کروز به عنوان یکی از متقاضیان سرسخت مترصد خرید سهام دولت است تا بتواند میزان سهام خود را بیش از گذشته کرده و بتواند صندلی های بیشتری در هیات مدیره ایران خودرو داشته باشد.
هم اکنون نیز این شرکت به واسطه سهامی که دارد 2 صندلی دارد.همین مساله موضوع را حساس تر کرده است.
البته هنوزسهامداری کروز به دلیل شکایت ایران خودرو و دستور برای تجدید نظر زیر سوال است. اما در هر صورت این قطعه ساز درایران خودرو حضور دارد.
این در حالی است که گذشته از این پرونده که هنوز به سرانجام نرسیده است ، کروز یک پرونده باز با موضوع فساد اقتصادی دارد. همچنین صفر شدن جریمه 14 هزار میلیارد تومانی این گروه به دلیل گران فروشی محل سوال است.
دراین شرایط کارشناسان دلایل متعددی درمخالفت با کروز عنوان می کنند که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:
1- حضور یک قطعه ساز بزرگ به عنوان سهامدار ارشد در هیات مدیره بزرگترین خودروساز خاورمیانه به دلیل ذی نفع بودن،به هیچ عنوان توجیه ندارد.این مساله در هیچ کجای دنیا نیز مشاهده نمی شود. چرا که گذشته از دسترسی به بالاترین اطلاعات شرکت ، می تواند فضا را برای سایر قطعه سازان حذف و منجر به خروج آنها ازگردونه تولید و بازار شود.
2- این گروه با توجه به پرونده سنگین و مفتوح قضایی تا تعیین تکلیف این پرونده و مشخص شدن نتیجه آن حضورش در هیات مدیره ایران خودرو پرسش برانگیز و مبهم خواهد بود.
3 - ضمن اینکه بر اساس ماده (47) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی: «هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نباید سرمایه یا سهام شرکتها یا بنگاههای دیگر را بهنحوی تملک کند که موجب اخلال در رقابت در یک و یا چند بازار شود.» بنابراین از این منظرهم به نظر می رسد که حضور کروز در ایران خودرو دچار اشکال است.
4- همچنین بنابرجزء (6) بند (ط) ماده (45) و ماده (47) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی: «تملک سرمایه و سهام شرکتها بهصورتی که منجر به اخلال در رقابت شود» بهعنوان مداخله در امور داخلی و یا معاملات بنگاه یا شرکت رقیب تلقی شده و به استناد بند (6) ماده (61) همان قانون، منجر به سلب حق رأی از ایشان میشود."
در این شرایط به نظر می رسد که حضور کروز با افزایش سهم در هیات مدیره ایران خودرو می تواند آینده صنعت خودروسازی کشور را با خطرهای جدی مواجه کند.
خطراتی که با ایجاد انحصار منجر به از بین رفتن همین صنعت نیمه جان خواهد شد و اختیار را دردستان شرکتی قرارخواهد دادکه برای سود آوری از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد.